Для батьків

Представлена сторінка присвячена наймолодшим читачам бібліотеки - немовлятам та їх матерям. Кожного місяця - нова та актуальна інформація щодо виховання дітей, їх здоров'я та поведінки, розвитку особистості та психології немовляти, сімейної творчості та відпочинку. Крім того, пропонуємо вам поділитися радісними історіями свого немовляти чи дати цінні поради щодо виховання дитини. 
Отож, читайте, дізнавайтесь, та розповідайте.

              📚"Як привчити дитину до читання книг"📚

🔹Не секрет, що сьогодні діти набагато більше захоплені інтернетом і соцмережами, ніж читанням книг.

🔹Науково доведено, що книги розвивають не тільки грамотність і мислення, а й формують особистість дитини, чого не скажеш про комп'ютерні ігри та сидіння в гаджетах.

🔹Але багато батьків стикаються з проблемою, коли діти навідріз відмовляються брати в руки книгу.

🔹Навчити дитину читати - лише половина завдання. Важливо прищепити любов до книги, щоб читання було не примусом, а приємним і цікавим заняттям.

🔺І це, як констатує наука, на 90 % залежить від батьків!

🔹На думку дитячих психологів, любов до читання потрібно прививати буквально з «пелюшок».

🔹«Нижньої межі» для знайомства з книгами нема. Їх можна показувати навіть немовлятам, які щойно навчилися фокусувати зір на картинці. Звісно, вони ще не розуміють, що це і навіщо, але звикають до книжки коло себе — і це вже перший маленький крок.

🔹Коли ж дитина вже здатна сидіти й гортати сторінки, її цілком можна знайомити з міцною книжкою-картонкою. Спочатку малюків зацікавлять барвисті картинки, але вже згодом вони будуть готові слухати й текст.

🔹Не слід забувати, що всі діти розвиваються по-різному, у кожного свої інтереси на різних етапах. У знайомстві з літературою головне зробити це не якомога раніше, а якомога якісніше, щоб книжка стала для дитини привабливим об’єктом для цікавого дозвілля, а не тим, до чого її змушують.

🔺Якщо книжки від народження є звичною частиною оточення малюка, він рано чи пізно ними зацікавиться — тут годі сумніватися.

🔹Починайте з правильних книжок!

Вибираючи книжку, варто зважати на вік дитини та на її інтереси. Якщо  малюкові читати про принцес і лицарів, він навряд чи зацікавиться, адже поки що не розуміє, хто це такі. Натомість, він добре знає, хто такі песики й котики, тож їхні зображення на книжкових сторінках привернуть її увагу.

🔹Малюки люблять книжки з маленькими текстами та яскравими малюнками. Тому  корисно «підсунути» комікси і дайджести (своєрідні сценарії окремих мультфільмів). Це зворотний зв’язок між фільмом і книжкою в картинках.

🔺Дорослий завжди має бути готовий почитати з дитиною!

Вдома мусить бути книжкова полиця для того, щоб дитина могла читати і сама, і це  можна починати робити з семимісячного віку. Слід пам’ятати, що малеча, котра не вміє читати, не може обрати книжку за корінцем, тому книжки на цій полиці мусять бути розверненими до неї обкладинками, трохи перекриваючи одна одну.

🔸Протягом розвитку дитини до семирічного віку, в неї двічі міняється тип мислення. Тому важливо, щоб книжки відповідали наявному у даний момент типу.

🔸У дитини до трьох років основною є координація «рука – око». Їй потрібно обмацувати все руками, інакше вона не запам’ятовує.

🔸У дитини від трьох до шести – образне мислення, тобто вона мислить «картинками».


🔸А от після шести-семи років починається словесно-логічний спосіб мислення – вони мислять реченнями, як дорослі. Спосіб мислення впливає на сприйняття, на здатність навчатися, тому навчальні матеріали, і зокрема книжки, мають бути орієнтованими на те, як дитина зможе їх зрозуміти.

🔹Звісно, навіть ідеальне знання вікових норм розвитку не позбавляє батьків від дослідницької роботи – адже усі діти різні за своїми інтересами, темпераментом та розвитком, – тому орієнтуватися слід також на особливості та потреби конкретної дитини.

🔺Існує думка про те, що вроджені здібності до читання у дітей виявляються у віці від 18 місяців до З років.

А от психологи вважають, що прищепити любов до книги та читання можна ще до 9 років. Пізніше зробити це складно і практично неможливо.

🔹Отже, процес залучення до пізнання світу через книгу припадає на дошкільний і молодший шкільний вік.

⚠️АЛЕ!

Не примушуйте до читання!

 🔹Велика помилка — намагатися нав’язати «правильні» на вашу думку зацікавлення через книжки. Навряд чи дитина буде в захваті від читання, якщо давати їй книжки, до яких не лежить душа. Тут якраз потрібен протилежний підхід: пропонувати малечі книжки про те, чим вона горить, хай навіть це не зовсім те, чого очікують від неї батьки.

🔹Письменниця  Джоан Роулінг сказала: «Якщо ви не любите читати, значить, ви просто ще не знайшли потрібної книжки».

🔹Отже, в жодному разі не треба змушувати дитину до книжки, щоб не відвернути її від читання назавжди. Але можна зробити навпаки: заборонити! І це подіє!

🔺Зробіть читання сімейним дозвіллям!

🔹Коли в родині існує традиція читання і батьки показують власний приклад, шанси виховати дитину затятим читачем неабияк зростають. Дитина, яка росте серед книжок, сприймає читання як норму повсякденного життя, змалечку відвідує книжкові події, фестивалі, крамниці, навряд чи колись постане перед вибором «книжка чи ґаджет», адже для неї вони не конкуренти.

🔹Дуже важливо, щоби батьки не лише читали разом з дітьми, а й обговорювали прочитане. Це і заохочує дитину до читання, і сприяє порозумінню в родині. Діалог між батьками та дітьми формує довіру в родині, показує дитині, що нею цікавляться, на її думку зважають.


Пам’ятка для батьків на період осінніх канікул


Шановні батьки!
1.Перед кожною зустріччю дитини з вулицею не забувайте ще раз нагадати Правила дорожнього руху ( особливо це стосується користування велосипедом, роликами). Дуже важливо, щоб дитина не тільки запам'ятовувала, але й добре зрозуміла, що виконувати Правила дорожнього руху потрібно завжди і скрізь. Кращий спосіб навчання - це власний приклад у виконанні «дорожньої азбуки». Своєчасне прищеплення дитині навичок дотримання Правил дорожнього руху дозволить запобігти нещасних випадків на дорогах, зберегти найдорожче - життя і здоров'я.
2.Не дозволяйте доньці чи синові бути на вулиці без нагляду дорослих у вечірній та нічний час. (Після 21. 00).
3.Наголошуйте про те, щоб діти нічого чужого не брали та своєю поведінкою не створювали криміногенної ситуації (бійки, крадіжки, брутальна поведінка).
4.Слідкуйте за гігієнічними вимогами щодо харчування дитини (особливо це стосується вживання грибів).
5.Пам'ятайте про проблеми, які стоять перед сучасною молоддю: куріння, пияцтво, наркоманія (у зв'язку зі становленням характеру Вашої дитини, прийміть до уваги те, що ніхто з підлітків не застрахований від них). Особливо зверніть увагу на друзів дитини.
6.Зверніть увагу на небезпеку поширення застудних захворювань та грипу в осінній період.
7.Не залишайте дітей без нагляду!
8.Не дозволяйте дітям гратися і кататися на ставках та річці.
9.Пояснюйте дітям, чому небезпечно грати в рогатки, стріляти з самопала, кидати ніж у ціль.
10.Попереджуйте самостійне перебування дітей біля річки і в лісі.
11.Ліки, отрутохімікати, пальне, тримайте під замком.
12.Дбайте про безпеку своїх дітей, дотримуючись правил безпечної поведінки в побуті. Виховуйте у дітей навички культури безпечної поведінки, демонструючи на власному прикладі обережність у поводженні з вогнем, газом, водою, побутовою хімією, ліками. Виділіть декілька хвилин на відверту розмову з дітьми. Пам'ятайте, ці хвилини вимірюватимуться ціною життя. А щоб неждана мить не стала початком великої біди - потрібно давати дітям чіткі знання і вміння, як діяти в тій чи іншій ситуації.
Під час канікул відповідальність за життя та здоров'я дітей несуть батьки!
   
ШАНОВНІ БАТЬКИ!
Якщо ви зайшли на нашу сторінку, то вам зовсім не байдуже, якою виросте ваша дитина, з яким набутком вона прийде у «світ дорослих», чи зможе вона бути у «всеозброєнні», бо вміння здобувати і правильно використовувати інформацію дає дитині можливість «володіти світом». Ми намагаємося навчити наших читачів знаходити, аналізувати і застосовувати інформацію, центром здобуття якої  є БІБЛІОТЕКА. Сьогодні до книги і періодичних видань приєдналося ще одне джерело інформації – ІНТЕРНЕТ. Діти охоче користуються ним, і, безперечно, це сучасно, зручно і швидко. Але давайте не будемо забувати про роль її величності КНИГИ в житті наших дітей, перш за все, про її виховне і розвивальне значення, певний віртуальний досвід поводження себе у складних життєвих ситуаціях, формування характеру через ототожнення з героями книг. Тому ЧИТАННЯ  – дуже важливе, і любов до нього, перш за все, прищеплюється дітям змалечку, у сім’ї. Тому вашу роль, дорогі батьки, тут дуже важко переоцінити.

                                         Правила для батьків
           Не навчайте того, з чим ви самі необізнані. Для правильного виховання дитини треба знати її вікові та індивідуальні особливості.
      Не сприймайте дитину як свою власність, не ростіть її для себе. Ваша мета – виростити її для життя серед людей.
      Довіряйте дитині. Пояснюйте, що вона робить краще, а не гірше. Залишайте за нею право на власні помилки, тоді дитина оволодіє вмінням їх самостійно виправляти.
      Не ставтесь до дитини зневажливо. Дитина повинна бути впевнена в своїх силах, тоді з неї виросте відповідальна особистість.
      Будьте терплячими. Ваша нетерплячість – ознака слабкості, демонстрація вашої невпевненості у собі.
     Будьте послідовним у своїх вимогах, але пам’ятайте: твердість лінії у вихованні досягається не покаранням, а стабільністю обов’язкових для виконання правил, спокійним тоном спілкування, неквапливістю і послідовністю.
     Потурбуйтесь про те, аби ваша дитина накопичувала досвід у спокійному темпі. Дозволяйте їй відпочивати від розпоряджень, наказів, зауважень. Нехай вона вчиться розпоряджатися собою.
    Виключіть із своєї практики вислів: «Роби, якщо я наказав!» Замініть цю форму вимоги на іншу: «Зроби, тому що не зробити цього не можна, це принесе тобі користь».
      Оцінюючи дитину, кажіть їй не тільки про те, чим ви особисто незадоволені, а й про те, що вас радує. Не порівнюйте її з сусідською дитиною, однокласниками, друзями. Порівнюйте, якою вона була вчора і якою є сьогодні.
    Ніколи не кажіть, що вам ніколи виховувати свою дитину. Давайте вчитися виховувати наших дітей, пізнавати те, чого ми не знаємо, знайомитись з основами педагогіки, психології, якщо насправді любимо їх і бажаємо їм щастя.

Отже, щоб ваша дитина була успішною, 

ви маєте звернути увагу на таке:
 
 Треба розбудити інтерес до читання.
         Часто батьки пишаються тим, що діти читають «дуже товсті книги». Це книги для дорослих. Від них користі молодшому школяру не буде. Діти читають поверхово, уловлюють лише основний зміст книги. Таке читання веде до звички пропускати описи природи, характеристики героїв тощо. А буває, читання дитиною книги для дорослих веде до лиха. (Хлопчик в 11 років прочитав книгу «Брестська фортеця» з описом життя захисників цієї фортеці. У дитини була тривала депресія.)
          Стежачи за читанням дітей, треба прагнути до того, щоб книги були різноманітної тематики: пригоди, казки, розповіді про тварин, про музику тощо.
         У вихованні любові до книги в дітей молодшого шкільного віку має значення наявність хороших дитячих книг удома. Це дасть можливість обмінюватись книгами з товаришами, обговорювати їх.
         Дуже добрий прийом, коли дорослий починає читати книгу вголос. На цікавому місці зупиняється, а далі читає дитина. Тому що всім хочеться знати, що відбудеться з героями далі.
   За програмою у школі вивчаються певні твори. Можна удома вечорами читати ці твори цілком уголос усією родиною по черзі.
       Батьки повинні подбати про те, щоб дитина знала прізвище автора й назву книги. Треба поговорити про те, які книги цього автора вже знайомі дитині.
   Для молодших школярів велике виховне значення має розглядання ілюстрацій у книзі. Ілюстрації допомагають зрозуміти та запам'ятати прочитане.
   Треба намагатись, щоб діти розповідали про прочитане, а дорослі жваво цікавилися сюжетом книги. Тривалість домашнього колективного читання - не більше 40 хвилин. Читання вголос - корисне тренування для дітей, вони звикають читати голосно, виразно, чітко.
  Добре, якщо для дитини виписали дитячий журнал. Їх і зараз друкується чимало. Діти будуть чекати зустрічі з книгою. Виховання інтересу до читання легше проходить у тих родинах, де дорослі самі люблять читати.

 Як дитина повинна читати книгу. 

    Треба привчити дітей починати читання з обкладинки та титульної сторінки книги. 
  Треба привчити дітей берегти книгу. Її не можна кидати, рвати, малювати на ній, загинати кути сторінок, вирізувати з неї картинки. Особливо акуратно діти мусять ставитись до бібліотечної книги. Її треба обернути в чистий папір і, прочитавши, здати в точно визначений строк.
    При читанні треба дотримуватись основних правил гігієни читання:
1) очі треба берегти, тому не можна читати при слабкому освітленні;
2) лампа повинна бути з боку лівої руки дитини, і світло від неї не повинно падати в очі;
3) при читанні варто давати короткий відпочинок очам;
4) не можна читати лежачи;
5) не можна їсти під час читання.

Шановні батьки, пам’ятайте, що наше з вами завдання виростити повноцінну людину, тому не забувайте 10 порад «Чому треба читати»?

Десять аргументів читання

1. Діти, які читають  набувають різноманітних ідей, краще долають труднощі.
   Виявлено, що людина краще запам’ятовує те, що прочитано в книзі, ніж те, що показано за допомогою аудіовізуальних засобів.
     Досліди підтверджують, що діти, які читають, з великим інтересом відвідують школу, навчаються добре та без зайвих зусиль, краще оцінюють навколишній світ. Вони не замкнуті, здібні визначити, чого бажають, і відстоюють свою точку зору.
2. Читання і професія
    Той, хто хоче крокувати разом із часом, з прискорюваним технічним прогресом та просуватися по службі, не може обійтися без професійного читання. До нього входять книги за спеціальністю та научно-пізнавальні журнали. Не можна забувати і про щоденне читання газет.
3. Читання та обізнаність
   Інформація для сучасного суспільства настільки ж важлива, як і корисні копалини, енергетичні запаси та інші ресурси. Грамотний читач знає багато шляхів отримання інформації, що допомагає йому брати участь у суспільному житті, допомагає відрізнити важливе від незначного.
4. Читання та телебачення
   Той, хто читає, краще вибирає телепередачі й отримує користь від них. Телебачення конкурує з читанням, але воно не здатне замінити його, у кожного з них своя специфіка. Читання збагачує будь-яку людину. Доведено, що тільки людина, яка читає, отримує найбільшу користь від телепередач.
5. Читання та вільний час
   Вільний час потрібно вміти правильно організовувати, але не всі на це здатні. Читання – не тільки активне і творче використання вільного часу, часто при цьому з’являється улюблене заняття, хобі. Радіолюбитель, садівник, кухар, історик, програміст «озброєні» перш за все книгами та журналами.
6. Читання та життєві проблеми
   Читання допомагає долати критичні життєві ситуації, знайти відповідь на питання, яке турбує, розв’язати ту чи іншу проблему. «Книжкова терапія» допомагає виправити здоров’я.
7. Читання та життєвий досвід
   Читач співставляє побачене з викладеним у книзі, збагачує свій життєвий досвід, уникає помилок.
8. Читання та демократія
   Використання різних інформаційних джерел допомагає людині критично оцінити їх, формувати власну позицію, виключає можливість маніпулювати собою.
9. Читання та культура
   Вміння читати – це невід’ємна частина культури: бо воно вчить мислити, набувати знання та розвивати уяву.
10. Потоваришувати з книгою
    Потоваришувати з книгою, розібратися у великому книжковому океані, здобути з нього дійсні літературні перлини допомагають юному читачеві співробітники бібліотек.
Бібліотекар бере на себе обов’язки посередника між читачем та духовністю, символом якої є книга.
Захист дитини
     Що таке сімя? Сімя це люблячі батьки, тепло, домашній затишок  і відчуття безпеки. А ле якщо це не так? Нажаль , бувають випадки, коли  дитина  має потребу в захисті  від самих рідних людей. Малюка потрібно  рятувати  від  самої страшної біди – насильства в  в сімї.

Від чого потрібно захистити дитину?

 - від приниження та образ;
 - від сексуального домагання; 
-  від  шантажу  та  висліжування;
 - від фізичних покарань, підзатильників, пинків; 
 - від заниження самооцінки і приниження досягнень;
 - від насміхань.

А що може зробити бібліотека для дітей які зазнали насильства в сімї? Для них:
-          Представленя інформаційної  і психологічної  допомоги батькам і дітям, які опинились в ситуації насильства;
-         Створення бібліотечного благодійного фонду(іграшок, одягу,книг), для подальшої ппередачі в дитячі будинки, школам – інтернатам та ін.


           Читайте дітям, читайте разом з дітьми:
                          
http://www.fabtales.com.ua - "Чарівні казки" - українською мовою;

http://www.skazka.com.ru , http://skaski.chat.ru/ukraine - українські казки, казки народів світу, літературні казки - російською мовою;

http://www.kid.ru/libtxt/lib/poisk/kidlibindex.html - Велика дитяча бібліотека на сайті "Кid.ru";

http://www.lib.ru/MILN - Алан Александр Мілн - "Вінні-Пух" і все-все-все;

http://www.lib.ru/JANSSON , http://mumidol.narod.ru - Туве Янсон із мешканцями Мумідолу;

http://www.kulichki.com/inkwell/hudlit/inolit/darrel.htm Джеральд Даррелл - розповіді про звірів - реалістичні й фантастичні;

http://www.rusf.ru/vk - Кращі твори Владислава Крапівіна - на офіційному сайті письменника.

http://www.kulichki.com/comics/zoo - "Сивка-бурка" - ілюстровані оповідання про тварин.

http://www.chg.ru/Fairy - сайт "Дитяча казка" збирає і пропонує своїм відвідувачам казки, створені дітьми різного віку.

http://www.library.ks.ua/child/e_library/e_lib.htm - почитайте вашим діткам оповідання й вірші херсонських письменників!

http://www.kid.ru - містить бібліотеки - батьківську та дитячу; довідники для батьків ("Дитячі хвороби", "Дитячі ліки", "Дитячі проблеми", "Календар розвитку дитини" тощо).

http://www.idea.dp.ua/baby - книги для батьків та тих, хто хоче стати батьками.

http://list.mail.ru/10926/1/0_1_0_1.html - каталог ресурсів для батьків, для дітей та про дітей.

Слухайте разом з дітьми:

http://www.umka.com.ua/child.shtml - українські казки, дитячі вірші, дитяча поп-музика on-line та на CD.

http://childrecords.km.ru - казки, інсценівки, мультфонограми та вірші російською мовою, у форматі mp3.


Шановні батьки! 
До Вашої уваги цікаві 
Інтернет-сторінки!

Діти України


 http://www.children.edu-ua.net/- багатий український ресурс для батьків. На сторінці можна знайти лінки на сторінки з інформацією на теми: освіта, здоров'я і медицина, спорт, дозвілля, соціальний захист, українська мова. Можна знайти освітянські та педагогічні новини та консультації фахівців педагогіки та психології. Також можна висловити свою думку на тему виховання на різноманітних тематичних форумах.


Освітній портал


 http://www.osvita.org.ua/ є лідером серед недержавних проектів, присвячених висвітленню освітніх і наукових процесів в Україні. Тут ви знайдете новини освітнього життя, інформацію для абітурієнтів та студентів, інформацію про ВУЗи України та багато іншого.


 Дитяча психологія для батьків


 http://psyparents.ru/- російськомовна сторінка, заснована на базі Московського міського психолого-педагогічного університету. Дуже багатий і приємний в користуванні ресурс, багато фахової інформації для батьків.

 http://yourbaby.com.ua/- енциклопедія для батьків — книга про те, як допомогти з'явитися на світ та стати щасливим Вашому малюку. На сторінках цього видання детально описане життя дитини: день за днем, місяць за місяцем, рік за роком — від моменту зачаття до тринадцятирічного віку.

 http://teacher.at.ua/
Виховання дитини-школяра робота відповідальна. І тут важливе все: посмішка, доброзичливий тон, мистецтво спілкування, почуття гумору. Іноді хочеться звернутися до когось по допомогу. Мета цього сайту – надання практичної допомоги вчителям початкових класів та батькам у плануванні роботи з навчання та урізноманітнення вільного часу школяра. На сайті ви знайдете різноманітну інформацію для вчителів, батьків та самих учнів.

 http://maluk.in.ua/
«Maluk.in.ua – сайт для малят та їх батьків». На сайті представлений деякий мінімальний набір знань (вірші, казки, приказки, байки, і т.п.), необхідний для оволодіння непростою наукою (а може бути, і мистецтвом) виховання і розвитку дитини.

 http://potomy.ru/ Сайт ПОТОМУ.ру Разом пізнаємо світ.
 http://abetka.ukrlife.org - "Весела абетка". Казки, приказки, загадки, скоромовки і читанка - для вас, юні читач.

http://www.lukoshko.net – повен кошичок казок – українських, російських, білоруських.
 http://www.imama.ru/versos/index.shtml - вірші для дітей.

http://www.cofe.ru/read-ka – «Почитайка» - казковий журнал для малюків.
 http://bibliotekakirov.ucoz.ua/


Вплив комп'ютера на здоров'я дітей
СТАТИСТИКА, зібрана Всесвітньою організацією охорони здоров'я, показує: більше 90 відс. дорослих людей, що працюють за комп'ютером, наприкінці робочого дня відчувають втому і розбитість. Очі особливо чутливі до такої роботи. Багато учасників експериментів ВООЗ зізнавалися, щодо вечора в очах з'являється печіння, важко піднімати і опускати повіки, а відчуття таке, наче в очах пісок.
Сьогодні звернемо особливу увагу, як впливає комп'ютер на здоров'я і психіку дітей.
Навіть якщо підліток проводить за комп'ютером не більш однієї-двох годин, у нього виникає загальне стомлення, а особливо стомлення зорове. В ході комп'ютерної гри або при спілкуванні он-лайн підлітки відчувають особливий "емоційний азарт", вони просто не помічають своєї втоми і продовжують роботу на комп'ютері. А якщо гра захоплює, то відірватися від екрану абсолютно неможливо, навіть якщо сил зовсім не залишилося! Адже зараз працювати за комп'ютером вчать уже в дитячому садку! Правда, в дошкільному закладі багато сидіти за комп'ютером дитині не дадуть, тут можна бути спокійним. А ось вдома - інша справа! Тут дитина залишається сам на сам з комп'ютером і часто користується ним безконтрольно. Результат очевидний: дитина до вечора стає збудженою, різкою, іноді навіть агресивною. Та й засинає важко, а якщо сон нарешті приходить, то постійно переривається. Батьки часто і не здогадуються, що причиною такої некерованої поведінки дитини - комп'ютер.

Основне занепокоєння батьків - це електромагнітне і рентгенівське випромінювання від комп'ютера. Неодноразово проведені дослідження довели, що рентгенівське випромінювання від комп'ютера не перевищує норми. Електромагнітне випромінювання теж знаходиться в межах допустимого, якщо комп'ютер хорошої якості. Звернути увагу варто на інше: у приміщенні з працюючим комп'ютером може підвищуватися температура, а вологість, навпаки, знижуватися. При цьому збільшується вміст у повітрі двоокису вуглецю, а саме повітря іонізується. Іони потрапляють у дихальні шляхи, затримуючись на порошинках повітря. Діти, особливо чутливі до таких змін якісного складу повітря: починає дерти горло, слідом приходить кашель...
Ось основні правила безпечної поведінки за комп'ютером для дітей: положення комп'ютера має бути задньою поверхнею до стіни. Ідеальне місце для нього - в кутку; проводьте щодня вологе прибирання. Паласи і килими небажані; протирайте екран комп'ютера вологою серветкою і до роботи, і після; частіше провітрюйте кімнату, тим самим зменшуючи вміст важких іонів у приміщенні. Вдало, якщо в кімнаті є акваріум. Випаровування води допомагає збільшити вологість повітря.
Але найбільше ненормована робота за комп'ютером "б'є" по зору дитини. При роботі на комп'ютері діти одночасно порівнюють, аналізують, роблять висновки. А для цього потрібно перебувати в постійному напруженні, розумовому і зоровому. До того ж доводиться розглядати дрібні значки на екрані, пробігати очима тексти. Коли дитина поперемінно дивиться то на екран, то на клавіатуру, очні м'язи не встигають скорочуватися належним чином, тому що у дітей вони ще недостатньо розвинені. У результаті виникає напруга і зорове стомлення, особливо якщо монітор екрана "мигає". Навантаження на зір при роботі на комп'ютері зовсім іншого роду, ніж при читанні і при перегляді телевізора. Варто ще взяти до уваги, що дитина часто сидить за столом, сутулячись. А це навантаження на кістково-м'язову систему, яка в дитячому віці ще остаточно не сформована.

Ще один важливий момент - нервово-емоційне навантаження дитини. Робота на комп'ютері, а особливо комп'ютерні ігри, постійно вимагають від дитини нервового напруження. Вона повинна знаходитися в стані "бойової готовності", щоб вчасно відреагувати на події на екрані. Навіть короткочасне нервове напруження викликає втому. А тривале проведення часу стає справжнім емоційним стресом для незміцнілої дитячої психіки. Звідси - некерованість, агресивність і, навпаки, втома, неспокій, неуважність і виснаженість дитини. Що ж робити? Обмежуйте час, проведений дитиною за комп'ютером, особливо якщо ваше "чадо" вже страждає короткозорістю. Численні дослідження показали, що безпечний час за комп'ютером для дитини складає 15 хвилин, а для короткозорого малюка - тільки 10. Працювати за комп'ютером дитина може лише тричі на день, через день. Слідкуйте за цим! Не залишайте дітей наодинці з комп'ютером. Обладнайте відповідне робоче місце для дитини. Особливо вимогливо підходьте до вибору робочого столу. Його висота має відповідати росту дитини. Малюк не повинен сутулитися, перебуваючи за столом, але при цьому відчувати себе досить комфортно. Стілець повинен бути обладнаний спинкою. Все це необхідно, щоб уникнути м'язового стомлення і зберегти правильну поставу. Відстань від екрану для дитини - чим більше, тим краще. Оптимальна довжина - п'ятдесят-сімдесят сантиметрів. При цьому екран повинен розташовуватися так, щоб погляд прямо упирався в його центр. А ось правильна посадка за робочим столом: між краєм столу і тілом дитини має бути відстань не менше 5 сантиметрів. Неприпустимо "лежати" на столі. Ноги під столом-на підставці, зігнуті під прямим кутом. Руки вільно - на столі. Робочий стіл повинен бути добре освітлений, але при цьому уникайте відблисків на екрані, які будуть заважати роботі, а значить відволікати і стомлювати.
Виконання таких простих порад допоможе зберегти здоров'я дитини. Адже ви тепер знаєте, як впливає комп'ютер на здоров'я і психіку дітей,
Інна БІЛИК-ЛЯШКОВА,
начальник відділу санітарного нагляду
Барського міжрайонного управління.